روند بازسازی ساختمان های ناپایدار از طریق توسعه بسته های تشویقی تسریع می شود
به گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران، از شرکت نوسازی شهری ایران، «محمد عینی» در نشست «تبیین مفاد شش گانه ماده 52 قانون برنامه هفتم به عنوان یک بسته عملیاتی منسجم» در خصوص راهکارهای اجرای نوسازی مسکن در بافت های فرسوده و ناکارآمد شهری موضوع ماده 52 قانون برنامه برنامه پنج ساله هفتم توسعه جمهوری اسلامی ایران افزود: برنامه هفتم توسعه کشور حاصل تجارب علمی و عملی است. همه کسانی که نقش خود را در عرصه نوسازی شهری ایفا کرده اند.
دبیر ستاد ملی نوسازی شهری ایران گفت: راهبرد اصلی ما در شرکت نوسازی شهری ایران تسریع در نوسازی ساختمان های ناپایدار در مناطق مورد نظر نوسازی شهری است که در برنامه وزیر راه و شهرسازی نیز آمده است. توسعه.
وی با بیان اینکه بر اساس فرمایشات رهبر معظم انقلاب باید با ابتکار، شجاعت و جسارت وارد عرصه نوسازی شهری شد. بنابراین راهبرد عملیاتی ما تجمیع و اجرای بسته های تشویقی موثر در حوزه بازآفرینی شهری است و شهرها به شهرها اجازه داده اند بسته های تشویقی محلی را با توجه به نیازهای فرهنگی، اقتصادی، اقلیمی و اجتماعی شهر خود تهیه و تجمیع کنند.
العیانی ادامه داد: قطار جدیدی در تدوین برنامه هفتم توسعه کشور در حوزه نوسازی شهری ایجاد نکرده ایم، اما هوشمندانه به سمت بهره برداری از توانمندی ها و توانمندی های موجود حرکت خواهیم کرد.
وی تصریح کرد: بر اساس ماده 52 قانون برنامه پنج ساله هفتم توسعه، وزارت راه و شهرسازی می تواند مالکان را به مشارکت در احیای بافت های فرسوده در فرآیند «کلید به کلید» تشویق کند. جایگزینی بافت های فرسوده با واحدهای نوساز یا زمین های متعلق به آنها طبق قوانین، اعمال تخفیف تا 40 درصد در قیمت کارشناسی واحدهای نوساز یا اراضی بلاعوض مذکور و یا قیمت گذاری زمین یا مسکونی. واحدها در شرایط فرسوده تا 40 درصد بیشتر از قیمت کارشناسی شده قیمت دارند.
مدیرعامل شرکت نوسازی شهری ایران با تاکید بر اینکه برنامه هفتم توسعه کشور به طور کامل از اقدامات نوسازی در بافت های فرسوده شهری حمایت می کند، گفت: در برنامه هفتم توسعه کشور تمامی حمایت ها، تخفیف ها و کمک ها در مناطق محروم و کمتر توسعه یافته برای نوسازی شهری است. و باید پروژه هایی برای تحریک توسعه در صنایع محلی و بومی، گردشگری، ورزش، آموزش و فرهنگ در مناطق محروم شناسایی و اجرا شود.
وی همچنین به بند «3» برنامه هفتم توسعه اشاره کرد و توضیح داد: بر اساس این بند در حمایت از ساخت و ساز در مناطق مصوب نوسازی شهری، ضوابط و امتیازاتی برای مناطق مصوب نوسازی شهری و بافت های فرسوده و بی اثر و اراضی تعیین می شود. و املاک و مستغلات در این مناطق فوراً و در مجاورت مناطق مصوب نوسازی شهری پخش می شود که برای اجرای پروژه های یارانه ای مسکن یا ارائه خدمات استفاده می شود.
دستیابی به 70 درصد عملکرد وزارتخانه در زمینه دستمال کاغذی
اقبال شکری، عضو هیأت علمی دانشگاه امیر کبیر در این جلسه با اشاره به روند تصویب برنامه هفتم توسعه در کمیته ادغام و کمیته عمران افزود: تکمیل تدوین برنامه هفتم توسعه مصادف با پایان مجلس یازدهم و یکی از موضوعات مهمی است که کمیته غیرنظامی در آن نقش داشته است. بحث بودجه کمیته ادغام به دلیل پایان یافتن دوره برنامه ششم در سازمان راهداری و شهرسازی بود که نیاز به وجود یک مرجع در این طرح بود، بنابراین چندین درخواست برنامه ریزی ارائه و در سازمان عمران تصویب شد کمیته ای که اولویت موضوعاتی که به کمیته رسید، مقوله بسیار مهمی بود.
وی گفت: در این اولویت ها دو محور اصلی وجود داشت: یکی حمل و نقل و دیگری مسکن و در بخش مسکن، جای خالی در مقوله های زاغه نشین و مدیریت بحران به شدت احساس می شد.
شاکری ادامه داد: بر اساس گزارش وزارت راه و شهرسازی که 70 درصد عملکرد این وزارتخانه در زمینه پارچه های فرسوده محقق شده است، اهمیت این موضوع دو چندان است.
وی ادامه داد: وقتی موضوعی با این اهمیت این وزن بزرگ را به دوش می کشد، آیا در برنامه هفتم توسعه می توان آن را نادیده گرفت؟ بدین ترتیب مقوله نوسازی برنامه هفتم توسعه باز شد.
سهم ۴۲ درصدی مسکن در بودجه خانواده
علی فرنام مدیر گروه عمران مرکز پژوهش های شورای اسلامی با اشاره به فراز و نشیب های تصویب برنامه هفتم توسعه در دوازدهمین جلسه شورای اسلامی گفت: مهمترین شاخص در حال حاضر شاخص استطاعت مسکن که امسال نیز نشان دهنده سهم مسکن در هزینه خانوار است که به 42 درصد رسیده است، عمدتاً ناشی از عقب ماندگی درآمد خانوار یا مقرون به صرفه بودن نسبت به قیمت ملک است.
فرنهام خاطرنشان کرد: در حال حاضر بسیاری از شهرهای بزرگ ما در شاخص مقرون به صرفه بودن رتبه خوبی در بین شهرهای جهان ندارند که این نشان دهنده نقش کلیدی بافت های فرسوده و ارزش افزوده بالای آنها در شهرهای بزرگ است.
توسعه مدلهای مؤثر تأمین مالی مبتنی بر صنعتیسازی در حوزه نوسازی شهری
محمدمهدی حیدری رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با اشاره به وظایف مقرر در ماده 52 قانون برنامه پنج ساله هفتم مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی و اقدامات ارزنده انجام شده توسط این مرکز به شرح زیر است. این مرکز در خصوص شناسایی ساختمان های ناایمن و پرخطر توسط دستگاه های عمومی و اجرایی در شهرهای بزرگ با همکاری وزارت کشور، فرمانداری ها، شهرداری ها و ادارات راه و شهرسازی در استانداری ها.
وی استفاده از فناوری های روز و صنعتی شدن را برای توسعه نوسازی شهری بسیار مفید دانست.
حیدری دانش فنی کشور در حوزه فناوری های نوین ساخت و ساز و نیروی کار مجرب و مجرب آن را ارزیابی کرد و گفت: نبود مدل های تامین مالی موثر و منطبق با صنعتی شدن حلقه مفقوده این روند در تسریع و ارتقای کیفیت ساخت و ساز به ویژه است. در زمینه نوسازی شهری
لازم است برای احکام شش گانه قانون ماده 52 برنامه هفتم پشتوانه نظری و عملی یافت.
زهرا سادات زرآبادی، رئیس دانشکده هنر و معماری واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی، سخنان خود را با این پرسش آغاز کرد: آیا می توان مفاد شش گانه اصل 52 را به عنوان یک بسته عملیاتی ترکیب کرد که ما را به سمت نوسازی شهری در شرایط منسوخ هدایت کند. سازه ها؟ وی گفت: نگاه موجود به گونه ای است که دستگاه های امنیتی را به سمت ایجاد اعداد و ارقام سوق می دهد تا در پایان کار به ساخت 500 هزار واحد دست یابد.
وی افزود: اگر مدل عملیاتی داشته باشیم دقیقا باید چه انتظاری داشته باشیم؟
زرآبادی با اشاره به تمرکز بند اول بر تشویق مالکان به مشارکت در نوسازی بافت فرسوده (کلید در دست) افزود: کاهش 40 درصدی شاهد این برنامه پشتوانه و تجربه علمی دارد؟ آیا توجیه اقتصادی دارد؟ یا مدلی هست که تا الان اعمال شده؟
رئیس دانشکده هنر و معماری واحد علوم تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به بند دوم مربوط به وضع قوانین و مقررات پیشگیرانه در بافت های فرسوده گفت: ساختمان های فرسوده ما در شهرهای مختلف شاید ویژگی های متفاوتی داشته باشد در تهران یکسان هستند، اما آیا در شهرستان ها یکسان هستند؟
مسکن یک موضوع پیچیده است
در این جلسه سیدمسلم سیدالحسینی از اعضای هیات مدیره شرکت نوسازی شهری ایران با اشاره به اینکه بافت های فرسوده محصول فرآیندهای ناقص و مبهم سیاست گذاری و مدیریت است، اظهار داشت: از سیاستهای دولتهای گذشته، علیرغم تلاشهای فراوان و تدوین برنامههای عمرانی مختلف در سطح ملی و شهری، طرحهای توسعه شهری با عناوین مختلفی تهیه شد، اما متاسفانه باید گفت که موفقیتآمیز نبود.
وی با اشاره به اینکه عدم موفقیت دلیل پدیده ناکارآمدی سازه های شهری و زندگی 30 درصد از جمعیت شهری در این مناطق است، گفت: اگر صحبت از ساختمان های لرزان باشد، بحث های ما نیز ادامه خواهد داشت. انجام نشده است. سطحی متزلزل و مبنای نظری محکمی دارد که منجر به بی ثباتی، لغزش و فروپاشی برنامه ها و سیاست های آتی در این زمینه می شود.
یکی از اعضای هیئت مدیره شرکت نوسازی شهری ایران تصریح کرد: مسکن یک موضوع پیچیده است و فقط بحث مهندسی ساختمان نیست و مسکن محیط زندگی مردم است و باید شرایط اقتصادی، اجتماعی و غیره باشد ارائه شده است. بررسی شده است و تا مخاطب هدف مشخص نشود نباید از تعداد افراد صحبت کرد. بنابراین نگاه ها به مسکن باید مورد بازنگری قرار گیرد.
آقای الحسینی با بیان اینکه نگاه به مسکن باید به سمت ساخت مسکن با مشارکت مردم تغییر کند، گفت: باید به سمت الگوهای ساخت مسکن تدریجی و مسکن ارزان قیمت برویم.
منبع: https://www.irna.ir/news/85617057/%D9%86%D9%88%D8%B3%D8%A7%D8%B2%DB%8C-%D8%A7%D8%A8%D9%86%DB%8C%D9%87-%D9%86%D8%A7%D9%BE%D8%A7%DB%8C%D8%AF%D8%A7%D8%B1-%D8%A8%D8%A7-%D8%AA%D8%AF%D9%88%DB%8C%D9%86-%D8%A8%D8%B3%D8%AA%D9%87-%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D8%AA%D8%B4%D9%88%DB%8C%D9%82%DB%8C-%D8%B4%D8%AA%D8%A7%D8%A8-%D9%85%DB%8C-%DA%AF%DB%8C%D8%B1%D8%AF